Jedenaście spektakli w finale 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Komisja Artystyczna 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej po obejrzeniu 94 realizacji polskiego dramatu współczesnego, wybrała do finału Konkursu 11 przedstawień – to one powalczą jesienią o nagrodę główną i nagrody indywidualne. Komisja wskazała także 48 spektakli, które otrzymają prawo do refundacji kosztów produkcji.

Obrady Komisji odbyły się w dniach 30-31 maja. Do Konkursu przyjęto w tym roku 113 spektakli. 19 z nich – z powodu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 – członkowie Komisji nie mieli możliwości obejrzeć i ocenić. W związku z tym ocenie podlegały 94 przedstawienia.

Jacek Sieradzki (przewodniczący), Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera i Sabina Zygmanowska, którzy współtworzyli w tym roku Komisję Artystyczną, do finału 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zakwalifikowali następujące przedstawienia:

  • „#chybanieja” Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego – koprodukcja Centrum Kultury w Lublinie, Teatr „Maska” w Rzeszowie, Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie;
  • „Czy pan się uważa za artystę” Artura Pałygi w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
  • „Greta i ostatni wieloryb” Karola Kalinowskiego, Doroty Kowalkowskiej i Macieja Podstawnego w reżyserii Macieja Podstawnego z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
  • „Inna dusza” na podstawie utworu Łukasza Orbitowskiego w adaptacji i reżyserii Michała Siegoczyńskiego z Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
  • „Inni ludzie” Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Miśkiewicza z Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie;
  • „Jezus” Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z Nowego Teatru w Warszawie;
  • „Mazagan. Miasto” Beniamina M. Bukowskiego w reżyserii Judyty Berłowskiej z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • „Polskie rymowanki albo ceremonie” Andrzeja Błażewicza w reżyserii Ewy Rucińskiej z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni;
  • „Rutka” na podstawie książki Joanny Fabickiej w adaptacji Karolina Maciejaszek z Teatru Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi
  • „Tymczasem pa, Kochany Skarbunieczku” Ewy Kaczmarek w reżyserii Wojciecha Wińskiego ze Stowarzyszenia Artystycznego USTA USTA w Poznaniu;
  • „Wielkie mi coś” autorstwa i w reżyserii Marty Guśniowskiej z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.

W związku z panującą w Polsce pandemią koronawirusa i wstrzymaniem działalności scenicznej, do regulaminu tegorocznej edycji Konkursu wprowadzono pewne zmiany. Po pierwsze: kolejny, finałowy etap zostanie przeprowadzony między 1 września a 23 października 2020. W tym czasie uczestnicy zakwalifikowani do finału będą musieli zagrać zgłoszone przedstawienie co najmniej trzykrotnie. Zwycięzców poznamy zatem nie latem – jak było dotychczas – a jesienią.

Po drugie, inscenizacje zgłoszone i przyjęte do Konkursu, których Komisja nie zdołała obejrzeć przed 11 marca 2020, albo ich premiera nie mogła się odbyć z powodu pandemii, będą miały prawo zgłoszenia się do następnej, 27. edycji Konkursu bez konieczności weryfikacji merytorycznej.

Poza finałową jedenastką Komisja Artystyczna 26. edycji Konkursu wybrała 48 spektakli, które będą mogły ubiegać się o refundację kosztów produkcji (ich lista dostępna jest TUTAJ). Zgodnie ze wspomnianym aneksem do regulaminu, do 19 czerwca 2020 uczestnicy Konkursu, którym Komisja Artystyczna przyznała refundacje, muszą przesłać wniosek o refundację, kosztorys powykonawczy oraz sprawozdanie dotyczące eksploatacji zgłoszonego przedstawienia.

Wypłata refundacji uzależniona jest od decyzji Komisji Finansowej, która zatwierdza kosztorysy powykonawcze teatrów ubiegających się o refundację. Wysokość refundowanych kosztów będzie uzależniona od maksymalnych progów ustalonych przez Organizatora Konkursu w ramach zrównoważonej refundacji faktycznie poniesionych wydatków przygotowania premiery.