Marcin Hycnar

Aktor, reżyser, menedżer kultury.
Absolwent Wydziału Aktorskiego (2006) i Wydziału Reżyserii (2016) Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, gdzie obecnie wykłada na kierunku Aktorstwo. Absolwent Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie (2021).

W latach 2006–2016 w zespole artystycznym Teatru Narodowego w Warszawie, gdzie zagrał m.in. w spektaklach Agnieszki Glińskiej (2 maja; Poduszyciel; Pożegnania; Iwona, księżniczka Burgunda), Bożeny Suchockiej (Kreacja), Jerzego Jarockiego (Kosmos; Tango), Jana Englerta (Śluby panieńskie; Bezimienne dzieło; Kordian), Artura Tyszkiewicza (Mrok; Balladyna), Grzegorza Wiśniewskiego (Królowa Margot).
Jako aktor współpracował także z Teatrem Polskim w Warszawie (Makbet; Odyseja), Laboratorium Dramatu (Agata szuka pracy; Absynt), Teatrem Syrena (Lawrence & Holloman; Trójka do potęgi), Tito Productions (Imię, Dobrze się kłamie), Teatrem Polonia (Mąż i żona) i Teatrem Dramatycznym m. st. Warszawy (Amadeusz).
Brał udział w wielu produkcjach telewizyjnych i filmach fabularnych (m.in. Ogród Luizy Macieja Wojtyszki, Drzazgi Macieja Pieprzycy, Wałęsa, człowiek z nadziei Andrzeja Wajdy, Piłsudski Michała Rosy, Supernova Bartosza Kruhlika) oraz spektaklach Teatru Telewizji (m.in. Pieniądze i przyjaciele, reż. Agnieszka Glińska; Dobrze, reż. Tomasz Man; Rzecz o banalności miłości, reż. Feliks Falk). Swojego głosu użyczał w wielu słuchowiskach Teatru Polskiego Radia (m.in. Hamlet; Żegnaj Judaszu), a także filmach i serialach animowanych.

Jego profesjonalnym debiutem reżyserskim był spektakl Aaa zatrudnimy clowna z aktorami Teatru Montownia na scenie Och-Teatru w Warszawie w 2011 roku. Od tego czasu jako reżyser zrealizował także: Matkę Polkę terrorystkę Katarzyny Wasilewskiej (Teatr Polonia w Warszawie), W mrocznym mrocznym domu Neila LaBute’a oraz Romea i Julię Williama Shakespeare’a (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie), Kolorową, czyli biało-czerwoną Piotra Przybyły oraz Jakobiego i Leidentala Hanocha Levina (Teatr Powszechny w Warszawie), Tonację blue Davida Hare’a, Opowieści o zwyczajnym szaleństwie Petra Zelenki, Fizyków Friedricha Dürrenmatta oraz Stramera Mikołaja Łozińskiego (Teatr Collegium Nobilium w Warszawie), Opowiadanie brazylijskie Jarosława Iwaszkiewicza oraz Opowieść zimową Williama Shakespeare’a (Teatr Narodowy w Warszawie), Porachunki z katem Martina McDonagha i Księżniczkę na opak wywróconą Calderona de la Barki w imitacji Jarosława Marka Rymkiewicza (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dobrze się kłamie na podstawie scenariusza filmowego Paolo Genovese (Tito Productions), Wojnę na trzecim piętrze Pavla Kohouta (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi), Słonecznych chłopców Neila Simona (Och-Teatr w Warszawie) oraz Na zdrowie Sally Potter (Tito Productions).

Jest laureatem prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody im. Andrzeja Nardellego (2006), Feliksa Warszawskiego (2008 i 2013), Nagrody im. Leona Schillera (2009), Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza (2010), Talentu Trójki (2011), a także Grand Prix Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” (2012 i 2013). Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2017).

W latach 2017-2020 pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora – Dyrektora Artystycznego Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Od 1 grudnia 2020 r. do 31 maja 2022 r. był Dyrektorem Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.