Recenzje Komisji Artystycznej 27. OKnWPSW

To już ostatnia porcja recenzji ze spektakli obejrzanych przez Komisję Artystyczną 27. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Edycja ta, przedłużona ze względu na pandemię koronawirusa, zbliża się do końca. Komisja Artystyczna zakończyła prace, refundacje części kosztów przygotowania premiery zostaną przekazane wskazanym przez Komisję teatrom w najbliższym czasie. Finałowe spektakle ogląda Jury w składzie Artur Grabowski, Paweł Sakowicz, Rafał Turowski, Kalina Zalewska, Maryla Zielińska.  Jego werdykt będzie znany na początku przyszłego roku.

Jednocześnie rozpoczęła pracę Komisja Artystyczna kolejnego, 28. Ogólnopolskiego  Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki współczesnej. W jej skład wchodzą następujące osoby: Paweł Kluszczyński, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Jacek Sieradzki, Katarzyna Tokarska-Stangret, Wiktoria Tabak, Agnieszka Wójtowicz. Trzeba mieć nadzieję, że w tym roku pandemia nie zakłóci przebiegu Konkursu. Prosimy teatry o nadsyłanie zgłoszeń.

Dorota Masłowska INNI LUDZIE, reżyseria: Maciej Gorczyński, Teatr Barakah w Krakowie – pisze Justyna Landorf
Jolanta Janiczak I TAK NIKT MI NIE UWIERZY, reżyseria: Wiktor Rubin, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie – pisze Anna Jazgarska
Martyna Majewska CUDOWNE I POŻYTECZNE. O SEKSIE na podstawie książki Remigiusza Ryzińskiego MOJE ŻYCIE JEST MOJE. OPOWIEŚCI O WOLNOŚCI I POŻĄDANIU, reżyseria: Martyna Majewska, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – pisze Henryk Mazurkiewicz
Pilgrim/Majewski PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ, reżyseria: Krzysztof Popiołek, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu – pisze Jacek Sieradzki
Marcin Kącki KRZYCZ. BYLE CISZEJ, reżyseria: Aneta Groszyńska, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu – pisze Barbara Pitak-Piaskowska
Olga Tokarczuk BIEGUNI, reżyseria: Michał Zadara, adaptacja: Michał Zadara, Barbara Wysocka, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hubnera w Warszawie – pisze Andrzej Lis
Piotr Rowicki WROCŁAW. ESCAPE ROOM, reżyseria: Arkadiusz Buszko, Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu – pisze Paweł Stangret

28. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego rozpoczyna kolejną, 28. edycję Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Od dziś (20 października 2021) teatry mogą zgłaszać spektakle będące inscenizacjami oryginalnych polskich tekstów powstałych w ostatnich 20 latach. Instytut Teatralny rozpoczyna także nabór zgłoszeń do Komisji Artystycznej Konkursu, który potrwa do 3 listopada.

Warunkiem uczestnictwa w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest przygotowanie premiery spektaklu pomiędzy 1 czerwca 2021 a 31 marca 2022. Zgłaszane przez teatry mogą być inscenizacje dramatów bądź adaptacji rozmaitych gatunków współczesnej polskiej literatury. Zgłoszenia należy nadsyłać w następujących terminach:

a. premiery z roku 2021 – do 14 stycznia 2022 roku,

b. premiery z roku 2022 – do 18 lutego 2022 roku (data dotyczy zarówno spektakli, których premiera odbędzie się między 1 stycznia a 18 lutego 2022, jak i spektakli, których premiera jest planowana do 31 marca 2022).

W Konkursie mogą wziąć także udział spektakle, których zgłoszenia zostały przyjęte przez Komisję Artystyczną 27. Konkursu, ale Komisja nie mogła ich obejrzeć z powodu pandemii COVID-19. Te zgłoszenia nie muszą być weryfikowane ponownie przez nową Komisję Artystyczną, jednak teatr – by spektakl znalazł się w kolejnej edycji Konkursu – musi dopełnić formalności zgłoszeniowych.

Zachęcamy do lektury nowego regulaminu OKnWPSW.

Nabór do Komisji Artystycznej

Instytut Teatralny ogłasza także otwarty nabór do Komisji Artystycznej 28. Konkursu. Propozycja skierowana jest do osób piszących o teatrze, krytyków, dziennikarzy, teatrologów. Do zadań Komisji należeć będzie zweryfikowanie zgłoszeń, zapoznanie się z tekstami oraz zgłoszonymi spektaklami, a w ostatnim etapie wyłonienie finalistów i określenie wysokości refundacji kosztów przygotowania spektakli. Od osób ubiegających się o pracę w Komisji oczekujemy:

  • znajomości współczesnego życia teatralnego, szerokiego zainteresowania twórczością sceniczną,
  • możliwości poświęcenia znacznej ilości czasu,
  • sprawności w pisaniu o teatrze,
  • bezstronności i życzliwości.

Praca w Komisji Artystycznej daje możliwość poznania całego spektrum polskiego życia teatralnego, wszystkich jego przejawów i gatunków. Dla osób chcących komentować teatr bądź prowadzić badania może to być bezcenne doświadczenie. Osoby zainteresowane pracą w Komisji proszone są o nadsyłanie na adres wspolczesna@instytut-teatralny.pl aplikacji złożonej z krótkiej informacji o sobie (wraz z numerem telefonu kontaktowego) i z trzech wybranych artykułów bądź prac o teatrze swojego autorstwa. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 3 listopada 2021.